Tuesday, September 29, 2009

Benarkah kepercayaan kita?

" Adapun orang-orang yang beriman sangat besar cintanya kepada Allah" (QS. 2:165)

Sangat ringkas peringatanNya kepada kita, namun adakah kita benar2 cinta kepadaNya sebagai tanda keimanan yang tertanam di dalam jiwa kita?

Kita mengucapkan Alhamdulillah, sedangkan hati kita masih memuja perkara - perkara yang  sangat sementara dan malah tidak membawa apa - apa manfaat kepada diri kita.

Kita melaungkan Allahuakbar, namun secara tanpa sedar ada perkara yang lebih besar mendiami hati kita..



Sahabat, janganlah kita hanya berikrar iftitah 5 kali sehari namun kosong penterjemahannya ke dalam kehidupan kita.. Hanya sekadar janji - janji palsu yang kita ucapkan di hadapan Allah ketika menghadapNya..  Seolah - olah seperti kita menenangkan anak - anak yang kecil yang menangis dengan kata - kata yang manis..

Seperti yang disebutkan Dr. Yusuf Al-Qardhawi dalam karangannya " Iman dan Kehidupan", " Sesungguhnya iman itu bukanlah semata - mata penyataan seseorang dengan lidahnya, bahawa dia beriman, kerana banyak orang yang munafiq yang mengaku beriman sedang hatinya tidak percaya sebagaimana yang disebut di dalam firmanNya..

bgsingle_red_rose "Dan di antara manusia ada yang berkata: "Kami telah beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat", padahal mereka sebenarnya tidak beriman.

Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya." (2:8 - 9)

Marilah kita buktikan bahawa sebenarnya keimanan kita berbunga mekar dan berbuah, serta bersamalah mengajak saudara - saudara kita untuk tidak ketinggalan merasai kemanisan iman ini..

Semoga Allah redha dengan kita..

4 comments:

  1. sama2 menterjemahkan ikrar dilidah dengan perbuatan..
    salam dari bumi manchester:)

    ReplyDelete
  2. i.allah..
    sama-samalah saling memperingati agar yang rebah boleh bangun kembali, dan yang tersasar boleh menoleh semula ke arah jalanNya..

    ReplyDelete
  3. two thumbs up, keep up ur gud work
    thnx for d ilmu

    ReplyDelete
  4. thx 4 ur compliment.. really appreciate it.
    May Allah assist us and value our amal.. :)

    ReplyDelete