Sunday, November 15, 2009

.::Segeralah berbuat kebaikan::.

Hisyam bin Ammar pernah meriwayatkan sebuah kisah dari Rabi' bin Kharrasy al-Abasy. Rabi' menceritakan, " Suatu hari adikku Ar-Rabi' bin Kharrasy sakit tenat.  Aku lalu menziarahinya.  Tidak lama selepas itu, dia meninggal dunia.  Lalu kami bergegas menguruskan jenazahnya.

allahuakbar


Ketika aku membuka penutup wajahnya, tiba-tiba jenazah adikku berkata "Assalamualaikum..."

Kami tersentak dan terkejut, lalu kami menjawab, "Waalaikumussalam.."

Kemudian aku bertanya, " Adikku, bukankah kamu telah meninggal dunia?"

"Ya, memang aku telah meninggal dunia.  Baru sahaja aku bertemu dengan Allah.  Allah telah memberikanku wangian dan angin serta udara yang segar.

Allah tidak marah.  Aku jua diberi pakaian yang dibuat daripada sutera yang berwarna hijau.

frozen-heart


Lalu Aku memohon kepadaNya agar diizinkan untuk memberi khabar gembira ini kepada kalian, dan Allah pun mengizinkanku.

Kenikmatan dan kehidupan selepas hidup di dunia ini benar-benar wujud.

Oleh kerana itu, bergegaslah kalian untuk berbuat baik, dekatkan diri kepada Allah sedekat-dekatnya, bergembiralah dan jangan sesekali lari dari rahmatNya." kata adikku.

Kemudian dia meninggal dunia semula.

~Tercatat dalam buku Al-Ba'ts dan juga terdapat dalam tulisan Ibnu Abid Dunya di dalam kitabnya Man'asya Ba'dal Maut~

No comments:

Post a Comment