Thursday, July 29, 2010

Just trust the law of physics?!

Aku teringat hari tu lecturer syarah pada kami tentang topik rotational dynamic.. Pada masa tu banyak 'magic' (eksperimen-eksperimen) yang ditunjukkan.. Menyebabkan semua pelajar dalam lecture theater tu terpukau dengannya..

Dan, tidak dinafikan pada masa tu aku pun berasa takjub.. Tapi bila lecturer tu cakap dengan nada yang sangat meyakinkan dan sangat berpuasa hati,  '"You can do it. Just trust the law of physics!"  Aku macam tersentap.. Entah kenapa, aku berasa sangat-sangat tak setuju.. Hatiku seakan-akan 100% terobek dengan kata-kata tersebut..

"Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?" (55:13)




Betul.. Manusia lupa, siapakah sebenarnya pencipta semua peraturan yang menjaga alam ini.. Peraturan tidak mampu terjadi dengan sendirinya.. Mesti ada penciptanya.. Seperti mana hebat suatu peraturan tu, maka penciptanya adalah lebih hebat lagi..

Tapi aku tidak menyalahkan pensyarah tu.. Dia adalah orang yang tidak tahu, yang mana orang yang tahu seperti kitalah yang perlu memberitahunya..

"..Setelah ayat-ayat itu diturunkan kepadamu, maka serulah manusia (agar beriman) kepada Tuhanmu, dan janganlah engkau termasuk dalam golongan yang musyrik.." (28:87)

Kata-kata pensyarahku masih terngiang-ngiang di telinga ku.. Agak berhari-hari jugalah aku berfikir mengenainya.. Ini baru orang yang memang langsung tak kenal Allah.. Yang tidak kenal apakah itu Islam.. Tetapi bagaimanakah dengan orang Islam? Yang memang tahu, tetapi kadang-kadang selalu buat-buat tak tahu? :(

No comments:

Post a Comment